Carpe Diem, sí però organitzat.

Carpe diem, aprofita el dia, que vol dir aprofita el moment, no el deixis passar, no facis malbé l’oportunitat. Aquesta és una de les premisses que menys es fa servir i en canvi la que més s’acostuma a repetir. I ho dic perquè darrerament he vist que hi ha el costum d’anar sempre ofegats, sobredimensionats, amb excessos de tot tipus. Grans quantitats de feina per fer i més que s’acumula. Quantitats ingents de correus per llegir i respondre. Quantitats de tasques per tancar. I malgrat el que es pugui pensar, això tant sols és un símptoma de mala gestió, d’un excés de feina que no es possible assimilar o d’una manca d’organització i de saber aprofitar el temps. El Carpe Diem de cada dia.

Però aquest símptoma el podem trobar tant en executius i executives com en polítics. No hi ha forma de que es puguin treure la feina del damunt. Per una banda, a la persona li sembla que dóna una imatge de persona amb altes i grans responsabilitats, però a la vista dels que reflexionen i mediten aquestes paraules, l’observació porta a unes respostes. Aquesta persona està per damunt de les seves possibilitats o realment no està fent el que hauria de fer. Aquesta persona ha decidit adjudicar-se excessives tasques quan la seva capacitat no arriba per tant. Definitivament és un senyal clar de manca d’organització, que no de temps. Saber organitzar-se a un mateix és molt complicat. Difícil, per no dir quasi impossible quan la persona vol adquirir els rolls que no li corresponen. També hi ha una via diferent que ens pot portar a que la persona dedica més temps en comentar l’excés de feina que té i que no arribarà a fer-la. O que dedica el seu temps a altres qüestions en lloc de fer-ho al que realment precisa de la seva atenció.

Com podem veure hi ha de tot o pot haver de tot. Malgrat disposar de nombroses eines de treball per organitzar, en casos es dedica més temps als organitzadors que a les pròpies tasques i d’aquí els retards, els incompliments i les feines amb resultats dubtosos o  no acabats del tot. I aquí és quan entra en acció l’assessor personal, el coach, que fa de veu de consciència i des d’una visió externa, contempla la situació i prepara un pla d’actuació que porti a preparar una llista selectiva de prioritats. Però la llista no la fa l’assessor o assessora. Tant sols encomana que es faci i així el que la redacta s’adona d’on és realment i quines prioritats ha de marcar, observant en quins casos el tema ha de quedar aparcat per quasi sempre o ha de quedar descartat. L’excés de pressió porta en molts casos a acumular tasques, fins i tot innecessàries. S’arriba a crear una síndrome de Tiògenes amb les feines. A partir d’aquí la qüestió és començar per la primera i anar en l’ordre establert. Està clar que es poden rebre interferències i ingerències en cada moment, però cal saber avaluar-les i ubicar-les en el seu lloc.

Un tema important i que no val oblidar és que en el moment d’atribuir les prioritats, sempre és important analitzar aquestes possibles interferències i ingerències per poder dilatar en més o menys temps la durada de la tasca. I tot això tant és aplicable a un executiu d’una empresa privada com a un executiu en l’administració pública, un càrrec polític. No hi ha res pitjor, en aquest segons cas, que disposar d’una agenda amb excessius moviments i que l’omplin tercers. Aquests tercers han de conèixer les capacitats i disponibilitats per tenir una idea clara de si allò pot ser o no. I res millor que provar-ho en un mateix per decidir.

Aquestes serien tant sols una de les primeres tasques en les que un assessor o assessora personal podria incidir. Comptant que a partir d’aquesta ja es poden anar desenvolupant altres que vagin just darrera o en paral·lel. L’adequació del temps i la qualificació de les accions són dos termes que poden portar a un canvi important en l’actuació de la persona o personatge i començar un nou camí que portarà unes garanties d’èxit, sempre i quan adopti la postura d’escoltar. Una tasca difícil però no impossible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *